۱۴۰۲ مرداد ۷, شنبه

دین از سیاست جداست یا نه ؟

 

تفسر نور 246بقره

طبق تفسیر آقای محسن قرائتی از آیه 246 بقره در کتاب ارزشمند 10 جلدی تفسیر نور "دین از سیاست جدا نیست" زمانیکه حاکم وقت منتخب خدا باشد ولی در زمان حاضر آیا چنین زمامداری یافت میشود !؟

در آیه مذکور با اینکه حاکم برگزیده از طرف خداوند به مردم اعلام میشود ولی بنی اسراییل به آن اعتراض می کنند نمونه همین مسئله در میان مسلمانان ماجرای جانشینی علی بن ابیطالب ع هست که با اینکه پیامبر او را بعنوان وصی خود معرفی میکند اما امت منکر آن میشوند.

نکته دیگر اینکه چرا خداوند همان پیامبر قوم بنی اسراییل را بعنوان زمامدار برای آنان انتخاب نکرد چون بدون شک در بین امت هیچکس بهتر و سزاوارتر از پیمبر آنان نیست .از طرفی طالوت نه پیامبر بود و نه معصوم چنانچه خود بعدها دشمن داود نبی می گردد و قصد قتل او را می کند یعنی بر عکس آنچه که در کتاب فوق تفسیر شده این آیه نمونه بارز جدایی دین از سیاست و نبوت از خلافت است چون خداوند خلافت را در غیر پیامبر خود قرار داده !

از طرفی شاید قصد خداوند از انتخاب طالوت بعنوان فرمانروایی امتحان آن قوم ستمگر در به اثبات رساندن نافرمانی و ناسپاسی آنان در برابر امر الهی باشد به هر حال در پایان این ماجرا حضرت داود  جالوت را به قتل میرساند وفاتح اصلی میدان میشود و بالاخره به حاکمیت و نبوت میرسد و درست همینجاست که در داود نبی سیاست به دین ملحق میشود و خلافت و نبوت در یک فرد جمع میشوند .

"نبوت و خلافت در يك جا جمع نمي شوند"

این همان جمله معروفی است که ابوبکر و عمر با استناد به آن علی ع را از خلافت کنار زدند

از آنجایی که احکام شریعت تا زمانی که ضمانت اجرایی نداشته باشد فاقد ارزش و وجه قانونی است پس لازمه بر پایی  احکام دین آنست که شارع مقدس قدرت قانونگذاری داشته باشد یعنی هر جا كه نبوت (دین) است بايد خلافت(سیاست) هم همانجا باشد و معقول نيست كه نبوت و خلافت از هم جدا شوند . اما در روزگاری که علما و فقهای بنی اسراییل دین را وسیله کسب مال و مقام دنیوی خویش ساخته اند و آیات الهی را برای فریب عوام الناس به نفع خود تعبیر و تفسیر می کنند همان بهتر که دین از سیاست جدا شود تا زمانی که خداوند حجت خویش را آشکار نماید .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.